Blijf inzetbaar in zorg & welzijn

Werkomstandigheden & cultuur

  • Businesscase Plafondtilliften

    Vorig jaar werden de zeer positieve resultaten van het onderzoek bekend dat Gezond & Zeker deed bij en met SVRZ naar hun grootschalige introductie van plafondtilsystemen. Je kunt het rapport van het onderzoek hier downloaden. Besloten werd om een speciale businesscase over dit type systemen te maken zodat de kosten en baten helder zouden worden voor andere zorgorganisaties die zoiets ook zouden willen. Die is vrijwel klaar en maakt op dit moment nog een laatste ronde langs experts en dan is hij voor jullie beschikbaar.

    25 januari 2023

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Tipkaartjes voor cliënten

    Tijdens de Coronacrisis konden zorgverleners minder vaak cliënten bezoeken en ondersteunen bij dagelijkse handelingen die fysiek contact vergen zoals aan- en uitkleden.

    25 januari 2023

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Zelf doen: maar HOE dan? STOP!Contact?

    Alles wat een cliënt zelf doet, is vrijwel altijd goed voor hem en ook voor jou: in werkdruk en fysieke belasting. Om een cliënt daartoe te stimuleren is echt contact nodig: dat is de eerste vereiste.

    25 januari 2023

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Maffe films met hulpmiddelen op social media

    Zie jij de laatste tijd ook allerlei filmpjes met hulpmiddelen langskomen via Whatsapp, TikTok, Instagram, Pinterest, Facebook etc.?  Soms zijn ze grappig. Dit is een voorbeeld van een TikTok over het draaibed. Leuk, maar niet echt bruikbaar voor instructie. Dan kun je beter kijken naar de video’s op GoedGebruik, zoals deze.

    19 december 2022

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Onder de Kerstboom terug- en vooruitkijken

    Tijd is kostbaar in de zorg en het gevoel tijd tekort te komen is herkenbaar. Zorgverleners zien zich genoodzaakt prioriteiten te stellen en lopen het risico lastige afwegingen te moeten maken. Recent publiceerde Cartaxo enquêteresultaten.

    21 december 2022

    Lees verder >>
  • Dilemma: het stimuleren van zelfredzaamheid

    We kregen een e-mail van een lezer over hoe ver je moet gaan met het stimuleren van zelfredzaamheid. Ze vond de ZelfredzaamheidsRadar een heel goed instrument om te kijken wat de cliënt nog kan, en hoe je zo iemand kunt ondersteunen in zijn zelfredzaamheid. Maar waar ligt de grens? Denk bijvoorbeeld aan een hoogbejaarde man, die zeven jaar lijdt aan dementie. De vooruitzichten op herstel van functies zijn afwezig. Overvragen we dit soort cliënten dan niet met het stimuleren van zelfredzaamheid? Zouden we niet sneller moeten kiezen voor het bieden van comfort, rust en ondersteuning? Aan de andere kant weten we heel goed dat ‘rust roest’. Als we onze cliënten pamperen komen ze versneld in een neerwaartse spiraal terecht en kunnen ze al snel niets meer. We hebben dus een dilemma. Is er een grens aan het activeren van onze cliënten? Wat vind jij? En zo ja, waar ligt die grens?

    19 december 2022

    Lees verder >>

Laad meer resultaten