Blijf inzetbaar in zorg & welzijn

Ongewenst gedrag & veiligheid

  • PreGo! Tip – Agressie op Afstand

    Agressie en ander ongewenst gedrag kan ook over de telefoon of via chat of zoom gaan en ook daar kan je last van hebben. Zeker nu door de Corona pandemie er veel meer digitaal contact is. Sensoor, tegenwoordig de Luisterlijn, liet een speciale en gratis E-learning module ontwikkelen om hun medewerkers te scholen en op dit soort situaties voorbereid te zijn.

    23 september 2020

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Voorkom discriminatie

    Ongewenst gedrag van collega’s, leidinggevende, familie van cliënten of cliënten zelf kan verschillende vormen aannemen. Denk aan verbale agressie, fysieke agressie, (seksuele) intimidatie en pesten. Dit kan leiden tot serieuze psychische problemen, klachten (hoofdpijn, slecht slapen hoge bloeddruk, etc.) en verzuim.

    17 september 2020

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Agressie, en nu?

    Het lijkt een beetje ‘zorgverleners eigen’ om als je geconfronteerd wordt met agressie er vanuit te gaan dat je het er zelf naar hebt gemaakt. Gelukkig is dat (meestal) niet zo.

    15 januari 2020

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Seksuele intimidatie: grenzen stellen

    Ook geluisterd naar de radio in de Week van Zorg en Welzijn? Er waren prachtige interviews te horen direct vanuit de praktijk. Op Radio 5 was er bijvoorbeeld een interview met Mathilde Bos over seksuele intimidatie in de zorg.

    19 maart 2019

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Veilig werken met Elektriciteit

    Veilig werken heeft allerlei kanten; van werken met gevaarlijke stoffen tot agressie en fysieke belasting. Maar er zijn ook risico’s die je wellicht snel over het hoofd ziet. Elektriciteit is er een van. De gevaren van elektriciteit worden vaak onderschat. Je kunt elektriciteit niet zien en bovendien, als je onvoldoende inzicht hebt in elektrische installaties, is het lastig om te beoordelen of er gevaar is.

    20 maart 2019

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Agressie? Leer te de-escaleren

    In de zorg heb je helaas nog te vaak met agressie te maken; van naasten, cliënten of willekeurige voorbijgangers. Soms, zeker als je jezelf daarin oefent, kan je agressie aan zien komen aan signalen van spanning. Voorkomen en tijdig de-escaleren is dan van groot belang. ‘De-escaleren’ betekent het voorkomen van verdere spanningsopbouw bij je cliënt.

    18 juni 2019

    Lees verder >>

Laad meer resultaten