Blijf inzetbaar in zorg & welzijn

Ongewenst gedrag & veiligheid

  • PreGo! Tip – Agressie, en nu?

    Het lijkt een beetje ‘zorgverleners eigen’ om als je geconfronteerd wordt met agressie er vanuit te gaan dat je het er zelf naar hebt gemaakt. Gelukkig is dat (meestal) niet zo.

    15 januari 2020

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Seksuele intimidatie: grenzen stellen

    Ook geluisterd naar de radio in de Week van Zorg en Welzijn? Er waren prachtige interviews te horen direct vanuit de praktijk. Op Radio 5 was er bijvoorbeeld een interview met Mathilde Bos over seksuele intimidatie in de zorg.

    19 maart 2019

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Veilig werken met Elektriciteit

    Veilig werken heeft allerlei kanten; van werken met gevaarlijke stoffen tot agressie en fysieke belasting. Maar er zijn ook risico’s die je wellicht snel over het hoofd ziet. Elektriciteit is er een van. De gevaren van elektriciteit worden vaak onderschat. Je kunt elektriciteit niet zien en bovendien, als je onvoldoende inzicht hebt in elektrische installaties, is het lastig om te beoordelen of er gevaar is.

    20 maart 2019

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Agressie? Leer te de-escaleren

    In de zorg heb je helaas nog te vaak met agressie te maken; van naasten, cliënten of willekeurige voorbijgangers. Soms, zeker als je jezelf daarin oefent, kan je agressie aan zien komen aan signalen van spanning. Voorkomen en tijdig de-escaleren is dan van groot belang. ‘De-escaleren’ betekent het voorkomen van verdere spanningsopbouw bij je cliënt.

    18 juni 2019

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Ken je zelf bij agressie en onveiligheid op je werk

    Als je met plotseling stressvolle werksituaties te maken hebt zijn er twee uitgangspunten; jij zorgt dat je in het contact de cliënt en als die aanwezig is, de naaste, de regie hebt en die ook vast houdt. Of je vertrekt en/of slaat alarm, zodra je voelt dat je de grip op de situatie dreigt te verliezen.

    18 juni 2019

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Kaartje helpt communicatie met iemand met dementie

    Er zijn veel verschillende soorten dementie, met allemaal een net iets ander begin en een net iets anders verloop. En ook is iedere persoon weer anders en dus is geen vorm van dementie gelijk. Communiceren kan in de loop van het proces heel ingewikkeld worden en daar zijn geen standaaard adviezen voor te geven. De cliënt is verward, is vergeten wie je bent of kan de lijn van het gesprek niet vasthouden.

    18 juli 2019

    Lees verder >>

Laad meer resultaten